Wat is de beste hartslag voor vetverbranding?

De beste hartslagzone om in de vetverbranding te zitten is rond de 70% van je maximale hartslag. En de maximale hartslag kun je eenvoudig schatten aan de hand van volgende formule: 220 – jouw leeftijd.  

Nu zijn er nog wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je zoveel mogelijk vet wilt verbranden. Dit willen we dan ook in dit artikel met je bespreken, zodat je een duidelijk beeld hebt van hoe je jouw hartslag kunt combineren met het verbranden van de vetjes.

Vetverlies is een notendop

De reden dat je op dit artikel bent geëindigd is waarschijnlijk omdat je opzoek bent hoe je vet kunt verliezen en wat kilootjes af te vallen. Voor we ingaan op de hartslag is het goed om eerst even goed voor ogen te hebben wat vetverlies nou eigenlijk is. 

Vetverlies werkt door een energietekort te creëren, waarbij het lichaam calorieën uit vet opslag gebruikt als brandstof voor lichaamsfuncties en fysieke activiteiten. Dit kan bereikt worden door een combinatie van caloriebeperkend dieet en beweging, waarbij het accent op regelmatige oefeningen ligt die gericht zijn op het verbranden van calorieën en het opbouwen van spiermassa. 

Het is belangrijk om geleidelijk te verliezen en te blijven focussen op een gezonde levensstijl, waaronder voldoende slaap en stressmanagement, om het verlies vast te houden en terugval te voorkomen.

Het komt dus uiteindelijk neer op zorgen voor een calorietekort. Minder calorieën eten dan je verbruikt. 

Wanneer verbrandt je calorieën

Nu is het een feit dat je lichaam continu bezig is met het verbranden van calorieën. Zelfs als je een normale hartslag in rust (zie artikel van Dokterfit) hebt ben je calorieën aan het verbranden. Natuurlijk minder dan als je een hoge hartslag hebt, maar je bent weldegelijk calorieën aan het verbranden op ieder moment van de dag. 

Beweging zorgt ervoor dat je hartslag omhoog gaat en je meer calorieën gaat verbranden om alle processen in het lichaam draaiende te houden. 

Verbranding tijdens je training

Nu is het zo dat je tijdens jouw training calorieën verbrand, maar ook na jouw training. Tijdens je training gebruik je jouw spieren en gaat je hartslag omhoog omdat je lichaam meer zuurstof nodig heeft en door het lichaam wilt pompen. 

Een hogere hartslag zorgt er dan ook voor dat je meer calorieën gaat verbranden omdat je lichaam harder bezig is om alle processen in je lichaam draaiende te houden. 

De optimale hartslag om op te trainen tijdens jouw training om vet te verbranden is dan ook rond die 70% van je maximale hartslag omdat je dit langere tijd kunt volhouden en je op die manier veel calorieën verbrand tijdens je training. 

Verbranding na je training

Wat mensen echter vergeten is dat je na je training ook nog extra calorieën kunt verbranden. Dit wordt ook wel het afterburn effect genoemd. Deze afterburn is het grootste als je een echt intensieve training hebt gedaan waardoor je lichaam heel hard wil gaan herstellen en hierdoor veel calorieën verbrand. 

Als je dit in het achterhoofd houd dan is het soms ook goed om dicht bij die maximale hartslag te zitten zodat je gebruik kunt maken van het afterburn effect. 

Welke materialen kun je gebruiken voor trainen op basis van je hartslag

Nu is het trainen met een hartslag natuurlijk een leuke manier om jezelf uit te dagen en echt met een plan te trainen. Maar zonder het juiste materiaal weet je niet eens wat je hartslag is. Nu zijn er een aantal producten die je kunt gebruiken om jouw hartslag mee te meten tijdens je training. 

Deze materialen kunnen helpen bij het monitoren van de hartslag en het optimaliseren van de training voor vetverbranding.

Smartwatch

Nu zijn er veel moderne smartwatches die een ingebouwde hartslagmeters hebben en real-time hartslaggegevens kunnen weergeven tijdens het sporten. Ook kun je via een de bijbehorende app vaak jouw hartslag trends zien. .

Zo kun je bijvoorbeeld zien welk deel van de training je het zwaarste vond en je hartslag het meeste omhoog ging. Ook kun je op die manier jouw training analyseren en kijken of je een wel hard genoeg traint. Een goede optie vind je hieronder. 

Garmin Vivoactive 4S Smartwatch - Sporthorloge met GPS Tracker - 7 dagen batterij - Met Garmin Pay - Zwart/Gunmetal

Formaat horlogekast: 40 mm | Batterijduur: 168 uur | Geschikt voor Android, iOS | Zelfstandige GPS
331,00

Hartslagband

Een ander product dat je kunt gebruiken is een hartslagband. Dit is handig op het moment dat je geen horloge hebt en een accurate hartslagmeting wilt hebben. Enige nadeel is dat je wel jouw mobiel nodig hebt om real time te kunnen zien wat je hartslag is en of je wel in de juiste hartslagzone zit voor in dit geval de vetverbranding. Een goede optie vind je hieronder.

Hartslagfunctie van jouw fitnessapparaat

Veel cardio apparaten, zoals loopbanden, hometrainers, spinbikes, crosstrainers en zelfs sommige roeitrainers, hebben ingebouwde hartslagmeters of kunnen gebruik maken van externe hartslagbanden om de hartslag te meten. Mocht je dus een cardio apparaat gaan kopen, kijk dan ook goed of deze functie erop zit en of je daar externe producten voor moet kopen. 

Conclusie

Het komt er dus op neer dat er niet een ideale vetverbrandingszone is wat betreft hartslag. Het is namelijk zo dat je ook nog te maken hebt met een afterburn effect die vaak wordt vergeten. 

Nu is het goed om je training af te wisselen wat betreft intensiteit en het meer als een groter geheel te zien en niet denken dat je met 1 training het verschil kunt maken. Vetverbranding is een kwestie van langere tijd zorgen dat je meer calorieën verbrandt dan je binnenkrijgt. 

Zorg er dus voor dat als je sport dat je er plezier in hebt en/of dat je er voldoening uit haalt. 

Fitnessapparatuur-kopen.nl
We kijken uit naar je ideeën

Laat een reactie achter

Fitnessapparatuur-kopen.nl
Logo